12.11.2012
Evaluare institutionala - European University Association (EUA) prin Institutional Evaluation Programme (IEP)

Stimati colegi,

Asa cum stiti deja, UEFISCDI implementeaza doua proiecte strategice pentru invatamantul superior, proiecte finantate din Fondul Social European, a caror perioada de implementare este 2012-2014. Cele doua proiecte au scopul de a oferi universitatilor o opinie externa, internationala unitara, necesara optiunilor strategice si dezvoltarii institutionale, care sa le asigure o prezenta regionala, nationala si internationala.

Desigur ca ne putem intreba de ce sunt necesare doua proiecte si nu unul singur, iar raspunsul este acela ca evaluarea numarului mare de universitati, 90, necesita un buget mai mare decat limita maxima acceptata pentru un proiect POSDRU. Pentru UEFISCDI este, cu siguranta, o incarcare adminstrativa suplimentara, dar implementarea proiectelor aduce valoare adugata sistemului de invatamant superior, iar efortul merita.
Nu in ultimul rand, proiectele au si rolul de a asigura cel putin doua sesiuni de colectare date, avand ca obiectiv crearea de serii statistice necesare fundamentarii unor decizii in viitor.

Calendarul evaluarii internationale este:

  • Proiectul Performanta in cercetare, performanta in predare - Calitate, diversitate si inovare in
          universitatile din Romania
    asigura evaluarea a 42 universitati, astfel:
    • Runda 1: ianuarie 2012–februarie 2013, se evalueaza 12 universitati;

      Runda 2: mai 2012–iunie 2013, se evalueaza 30 de universitati;

  • Proiectul Pregatiti pentru a inova, pregatiti pentru a raspunde mai bine nevoilor locale. Calitate si
          diversitate a universitatilor din Romania
    asigura evaluarea a 48 de universitati, astfel:
    • Runda 1: noiembrie 2012–noiembrie 2013, se evalueaza 22 universitati;

      Runda 2: martie 2013 – mai 2014, se evalueaza 26 de universitati.

    De asemenea ne putem pune intrebarea de ce este nevoie de o perioada, aparent lunga, de evaluare, practic de 30 luni. Poate ne-am fi dorit ca toate universitatile sa fie evaluate in primele 12 luni de implementare a proiectelor. Acest lucru nu este practic posibil.

    Evaluarea este realizata independent de catre EUA prin IEP (Institutional Evaluation Program). Evaluatorii sunt actuali si fosti rectori/prorectori, profesori cu un nivel inalt de experienta in evaluare, cat si studenti din universitati europene.

    Fiecare universitate este evaluata de catre o echipa formata din 3-5 experti straini.

    Principalele etape ale evaluarii sunt:
      - pregatirea raportului de autoevaluare a universitatii (aprox 3 luni, raportul trebuie incarcat in platforma
        electronica cu minim 4 saptamani inainte de prima vizita );
      - prima vizita a echipei de evaluare (2 zile);
      - completarea raportului de autoevaluare, de catre universitate, pe baza recomandarilor vizitei de evaluare
        (maxim 4 saptamani dupa prima vizita);
      - cea de a doua vizita de evaluare (3 zile, intr-un interval de 2-4 luni de la prima vizita) si realizarea
        raportului expertilor. Rapoartele sunt confidentiale, atat rapoartele de autoevaluare ale universitatilor cat si
        cele ale echipelor de evaluare, iar publicarea acestora depinde strict de decizia universitatii evaluate.

    Nu in ultimul rand, evaluarea necesita timp si pentru ca sunt implicati multi evaluatori straini. Ne asteptam ca unii evaluatori sa faca parte din mai multe echipe de evaluare, dar nu simultan. Estimam peste 300 de evaluatori straini diferiti, care vor desfasura activitati insumand peste 1500 de zile in universitatile evaluate. Este un efort uman important si mobilizarea unei expertize internationale semnificative, dar si un efort administrativ pentru asigurarea intregului proces.

    Ce rapoarte sunt facute publice?

    Asa acum stiti, conform proiectelor, dupa realizarea evaluarilor universitatilor dintr-o runda se publica un "Raport de Runda", care contine principalele observatii ale echipelor de evaluare. Rapoartele se prezinta public intr-o conferinta. In total patru rapoarte si patru conferinte, doua in 2013 si doua in 2014.
    Dupa incheierea evaluarii tuturor universitatilor, la sfarsitul proiectelor, se va prezenta un Raport asupra sistemului de invatamant superior din Romania continand inclusiv recomandari pentru viitor.
    Este esential de mentionat ca evaluarea internationala realizata de EUA prin IEP nu are scopul de a ierarhiza, clasifica sau reclasifica universitatile. Asa cum am mentionat anterior, rolul este acela de a oferi o opinie-expert independenta, externa, internationala asupra modului in care obiectivele strategice sunt corelate cu resursele si activitatile universitatii si sunt reflectate prin actul managerial. Este o evaluare pornind de la strategia universitatii.

    Cu bine,
    Adrian Curaj
    Director General

    Detalii suplimentare se pot gasi in paginile web ale proiectelor http://pc.forhe.ro/ si http://pe.forhe.ro/
    Persoane de contact UEFISCDI:
    Luciana Bratu - Telefon: 021 307 19 35; Email: luciana.bratu@uefiscdi.ro
    Cati Alexoaei - Telefon: 021 307 19 10; Email: cati.alexoaei@uefiscdi.ro